Ciri-ciri, Bentuk Dan Warna Najis Yang Ideal

Okay..okay..okay...before Najah proceed, sure dah tau ramai yang rasa jijik dengan topik ni kan...tapi bila pikir-pikir balik sebenarnya najis kita mencerminkan sebagus mana sebenarnya diet kita seharian....mesti semua rasa pelik kan macam mana Najah boleh terpikir nak post pasal benda ni kan?

Actually last week Najah & family pegi Penang and kitorg visit Penang Butterfly Farm..kebetulan before balik Najah singgah toilet kejap and ternampak poster yang diorg gantung kat dalam toilet tu...poster tu betul-betul trigger my interest untuk tau dengan lebih mendalam coz rasa sangat menarik haha and rasa terpanggil pulak untuk berkongsi dengan semua...

TQ Butterfly Farm coz sudi kongsi info hehehe...jangan x tau ek, dalam toilet pun bley dapat info tau hahaha so jom kita sama-sama kenali najis kita :)

Before I start....
*Warning:  Some of the pictures on this page are very graphic

Berdasarkan Bristol Stool Chart, najis kita boleh dikelaskan kepada 7 jenis. Skala ini telah dinamakan Bristol Stool Chart kerana skala ini telah diperkenalkan oleh Lewis S.J. dan Heaton K.W di University of Bristol, UK.

Ciri-ciri najis yang ideal
  1. Berwarna kuning keemasan.
  2. Kuantitinya antara 2-3 batang berbentuk seperti pisang.
  3. Kekerasannya seperti buah pisang dan lembut seperti ubat gigi.
  4. Air 80%
  5. Keadaan najis itu terapung dalam lubang jamban. Bukan tenggelam.
Berikut adalah kelas-kelas tahi yang dimaksudkan:

Jenis 1: Berbentuk biji-biji, agak keras seperti ketulan batu.
Jenis 2: Berbentuk seperti sosej, tetapi berketak-ketak.
Jenis 3: Juga berbentuk seperti sosej, tetapi macam merekah sedikit.
Jenis 4: Berbentuk seperti ular, agak licin, halus dan lembut. Just Nice.
Jenis 5: Bergumpal-gumpal, lembut dengan potongan hujungnya jelas.
Jenis 6: Yang ni dia macam cirit sikit, likat, gabungan cecair dan pepejal.
Jenis 7: Sangat cair, tiada pepejal.

Tahi Jenis 1 dan Jenis 2
Sekiranya anda mempunyai tahi seperti ini, itu maksudnya anda sedang mengalami sembelit. Kalau dapat tahi sebegini, memang susah sedikit nak ‘meneran’ sebab tahi itu dah menjedi keras. Selalunya situasi ni terjadi kalau seseorang tu malas untuk berak setiap hari. Semakin lama tahi berada dalam usus besar, semakin banyak air daripadanya yang akan diserap, maka semakin keraslah ia. Jadi, lepas ni jangan malas untuk buang air besar lagi ye.

Tahi Jenis 3 dan Jenis 4
Seperti juga berat badan, tahi juga ada kategori yang ideal iaitu normal, dan kategori ideal untuk tahi ini jatuh pada jenis yang ke-3 dan ke-4. Selalunya tahi sebegini dihasilkan kalau seseorang itu rajin ke tandas setiap hari.

Tahi Jenis 5, Jenis 6 dan Jenis 7
Bagaimana pula dengan Jenis 5 hingga 7? Kalau pernah mengalami yang ke-5, itu mungkin disebabkan angin atau gas yang terlalu banyak dalam usus, atau anda telah mengambil sesuatu yang boleh menyebabkan anda cirit birit seperti susu berlaktosa. Namun untuk kategori 6 hingga 7, anda kena berhati-hati sedikit kerana itu mungkin membawa maksud ‘diarrhea‘ iaitu masuk ke tandas dan cirit lebih daripada 3 kali sehari. Ingat, diarrhea yang berterusan boleh membawa maut!


Kat sini ada additional info yang Najah dapat...

Type 8: Stool has a mucous-like consistency, with bubbles and a foul odor (sprayed out). This may indicate unsafe amounts of alcohol and/or recreational drugs.


Did you realise you should pass a stool at least once or twice a day?
Did you know if your stool smells really foul you may be ingesting too many animal proteins?
Did you know if there is mucous present in your stool that you may be eating too many unhealthy foods or foods that you are allergic to?
In the United Kingdom; the Bristol Stool Scale was developed by a team of Gastroenterologists at the University of Bristol. It is now a recognized, general measurement used in the health care profession to evaluate the consistency or form of stools. This scale is a medical tool designed to classify one’s bowel movements into seven distinct categories. There is a direct correlation between the form of the stool and the amount of time it has spent in the colon. Therefore, the Bristol Stool Scale can be used to measure the consistency or form of a patient’s stools, presenting your health care provider with more information for detecting patterns or changes in bowel habits. However, it’s important to remember that this scale is intended to provide a general, not exact, measurement of fecal form and consistency.

Diet juga sangat mempengaruhi rupa tahi yang dihasilkan. Jangan sesekali mengabaikan sayur dan buah-buahan. Itu merupakan sumber serat nombor satu yang harus diambil secara berterusan selagi kita masih bernafas. Dan yang paling penting, jangan malas untuk buang air besar! Hehe...

Sumber:

Comments

  1. Info yg bagus.. mohon share

    ReplyDelete
  2. Dipersilakan....sharing is caring =)

    ReplyDelete
  3. Sejak saya mula kena gastrik , saya kerap cirit birit warna kuning . mmg one of symptom ke atau ada symptom lain ? 😭😭 dah hari ke 3 saya cirit birit warna kuning .

    ReplyDelete
  4. Sejak saya mula kena gastrik , saya kerap cirit birit warna kuning . mmg one of symptom ke atau ada symptom lain ? 😭😭 dah hari ke 3 saya cirit birit warna kuning .

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kisah Papan Tanda

[Review] Skincare by Skindom